11.15.2009
kudrat
wahdaniah
QIYAMUHU TA'ALA BINAFSIHI
Ertinya
1. Allah Ta’ala berdiri dengan sendiriNya atau
2. Allah Ta’ala tidak berkehendak (tidak perlukan) kepada zat lain untuk menempatkan diriNya padanya sepertimana segala aradh (sifat) atau
3. Allah Ta’ala tidak berkehendakkan (tidak perlukan) kepada yang menjadikanNya bahkan Dia yang menjadikan segala sesuatu.
Dia tidak berhajat (tidak perlu) kepada zat dan tidak berhajat kepada pembuat yang menjadikanNya.
Tuhan tidak perlukan bantuan utk terus hidup, berkuasa.
Ayat 1: Menafikan dakwaan tuhan itu banyak dan berbilang-bilang
kerana Ahad ialah Esa pada ZatNya, sifatNya dan af’alNya (perbuatanNya).
Menafikan ma’lul (penyebab) kewujudan Allah kerana selainNya.
MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH
MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH beerti Allah Ta'ala tidak sama dengan segala kejadian yang baru atau dengan segala makhlukNya. Kelainan Allah Ta'ala daripada sesuatu kejadian yg baru.
Kelainan dari segi:
1. ZAT. iaitu tiada zat yg serupa seperti zat Allah Ta'ala. kerana Allah Ta'ala bukan dari jenis cahaya (nur) dan bukan juga jenis gelap (zulmah), bukan dari jenis langit atau bumi atau apa yg ada diantara keduanya. Zat Tuhan juga tidak perlukan ruang, tempat untuk wujud.
2. SIFAT. Tiada sifat yg serupa dengan sifat Allah Ta'ala kerana semua sifat Tuhan itu qadim (telah sedia ada sejak azali) dan tidak bergantung kepada sesuatu.
3. PERBUATAN. tiada perbuatan yg serupa dengan perbuatan Tuhan. Makhluk nak sesuatu kena usaha contohnya suap makanan untuk makan & kenyang. sedangkan perbuatan Tuhan hanyalah dengan sekali firmanNya setiap sesuatu pasti akan jadi.
Ulama kata:
1. Setiap apa yg terbayang kepada kita ianya adalah kejadian baru, dan kita hendaklah iktikadkannay berlainan dari Allah Ta'ala.
2. Zat Allah Ta'ala berlainan daripada makhluk dalam segala sesuatu.
Jika kita nampak lembaga berasap-asap, ia bukanlah Tuhan tetapi ia adalah asap. Patung berhala juga adalah makhluk kerana kita dapat lihat dengan mata kasar kita.
Oleh itu mustahil Tuhan sama seperti makhluk (jirim/ jisim) yg mempunyai 4 perkara:
1. Baru
2. Bersusun.
3. Bertempat
4. Menerima 'Aradh (sifat bau, warna dan rasa)
Golongan wahabi kata Tuhan turun ke bumi dari langit. ini silap besar. Tuhan tidak memerlukan tempat kerana tempat adalah sebahagian daripada alam. Alam adalah makhluk yg baharu. Jika Tuhan perlukan tempat, maka Tuhan perlukan makhluk utk wujud. Ini mustahil.
Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.
allah bersifat baqa'(kekal)
baqa' beerti kekal. Allah Ta'ala Maha Kekal kewujudanNya. Dia tidak akan binasa selama-lamanya. Kewujudan Tuhan tidak akan berakhir, mustahil ada kesudahan dan pengakhiran kewujudanNya.
Sedangkan makhluk ada akhiran. Setiap yg hidup (dikalangan makhluk) pasti akan merasai mati (hilang kuasa, hancur jasad, tidak berdaya dialam akhirat).Walaubagaimanapun, ada 8 perkara yg akan kekal tiada akhir iaitu:
1. Arays (Istana Tuhan)
2. Kursi (Singgahsana Tuhan)
3. Neraka (Api yg menyala)
4. Syurga (Taman yg indah)
5. Ajbu zanbi (benih anak Adam)
6. Roh
7. Luh Mahfuz (papan tulis di langit)
8. Qalam (pena di langit)
Lapan perkara ini ada permulaan tetapi tiada kesudahan berdasarkan dalil dari Quran dan Hadith.
Nota: KITA SUKA MENGINGATI HARI KELAHIRAN SENDIRI TETAPI KENAPA KITA LUPA PADA HARI KEMATIAN?
Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.
allah bersifat qidam
Qidam ertinya sedia ada iaitu kewujudan Allah Ta'ala tidak didahului oleh tiada. Memang Tuhan telah sedia ada sejak azali (masa lalu yg tidak ada awal). Kewujudan Tuhan juga tidak disebabkan oleh sesuatu sebab.
Berbanding makhluk yg ada permulaan, iaitu permulaan kewujudannya seperti permulaan manusia dari setitis air mani yg hina (keluar dari lubang najis air kencing). Kewujudan manusia juga disebabkan hasil perkongsian hidup ibubapa mereka.
sifat Qadim menafikan DAUR DAN TASALSUL
DAUR: putaran kejadian. contoh A jadikan B. B jadikan C. C jadikan A. Ia seperti proses kejadian pokok yg terhasil dari benih kemudian jadi pokok, kemudian jadi buah yg ada biji benih didalamnya.
TASALSUL: rantaian kejadian. contoh A dijadikan oleh Z. Z dijadikan oleh Y. Y dijadikan oleh X seterusnya hingga tiada kesudahan permulaan.
DAUR adalah mustahil bagi Tuhan kerana ia membayangkan kejadian yg saling memerlukan. Ini mustahil bagi Tuhan Yg Maha Kuasa dan Maha Berdiri Sendiri.
TASALSUL adalah mustahil bagi Tuhan kerana ia membayangkan kejadian yg tidak tahu pokok pangkal / asal usul. Ini mustahil bagi Tuhan Yg Maha Esa yg tidak ada sesuatupun yg sebanding denganNya.
Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.
allah wujud
Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.