11.15.2009

kudrat

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Ertinya Tuhan Maha Kuasa. Allah Ta’ala berkuasa mengadakan sesuatu yang “mumkin” atau mentiadakannya atas muafakat iradatNya.

Sabda Nabi s.a.w. "Tidak bergerak walau sebutir atom melainkan dengan izin Allah Ta'ala". Setiap atom yg bergerak, berubah, bertindakbalas adalah disebabkan kehendak dan kuasa Allah Ta'ala. Samada ia perkara baik atau buruk, kedudukan mulia atau hina, kaya atau miskin, cerdik atau bodoh, wajah yg indah atau hodoh, nasib baik atau malang, masuk syurga atau neraka, cuaca cerah atau ribut, keputusan menang atau kalah segala-galanya ditentukan oleh kehendak (iradat) dan kuasa (qudrat) Allah Ta'ala.

Tidak meletup sebiji bom dengan sendiri melainkan jika Tuhan memberinya sedikit kuasa utk meletup. Janganlah kita syirik dengan kehebatan bom yg disangka dapat menghancurkan sebuah bandar, tetapi hendaklah kita hilangkan perasaan takut pada makhluk (bom) hingga muncul yakin yang haq iaitu "La haula wala quwata illa billah (Tiada daya dan kekuatan melainkan kekuasaan Allah Ta'ala"

Setiap sesuatu telah ditaqdirkan oleh Allah Ta'ala sejak azali. Tuhan pilih ikut kehendakNya kerana hanya Dia yg memiliki segala isi alam dan hanya Dia yg berhak membuat pilihan. Makhluk tidak memiliki apapun. Setiap pilihan Tuhan ada hikmahnya (pengajaran). Hikmah itu tidak diketahui kecuali mereka yg hampir denganNya dan diberi faham oleh Tuhan.

Adab kita (Ahli Sunnah wal Jama'ah) dengan Tuhan;
Tuhan tidak ditanya di akhirat tentang apa yg dibuat, tetapi makhluk lah yg akan ditanya tentang apa yg telah mereka buat lalu dihisab. Yg baik dihisab, yg jahat di azab.

walaupun kita tahu segala-gala suratan taqdir telah ditentukan oleh Allah ta'ala sejak azali, apa yg perlu kta lakukan ialah "buat kerja kita sebagai hamba".

Pegangan yang salah dan berdosa;
1. Pegangan Muktazilah: Kita boleh, pasti, confirm menang jika berusaha.

2. Pegangan Jabariyah: Makhluk tiada kuasa dalam berusaha (umpama bulu dilayangkan angin)

wahdaniah

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Ertinya: Esa Allah Ta’ala pada Zat, sifat dan perbuatan.

Esa pada zat:

1. Zat Allah Ta’ala tidak tersusun daripada dua bahagian atau lebih yang boleh dibahagi-bahagi (ZatNya tidak boleh dibelah atau dikerat). (menafikan Kam Muttasil pada zat Allah Ta’ala). Berbeza dari makhluk yang mempunyai anggota badan, pokok yg mempunyai bahagian-bahagian (dahan, batang, daun dll).

2. Tiada zat lain seumpama Zat Allah (menafikan Kam Munfasil pada zat Allah Ta’ala)

Terdapat 5 kam yang mustahil bagi Allah Ta'ala:
1. Kam Muttasil pada zat
2. Kam Munfasil pada zat
3. Kam Muttasil pada sifat
4. Kam Munfasil pada sifat
5. Kam Munfasil pada afa’al

Kam Muttasil pada zat ialah jasad makhluk terbina / tersusun daripada beberapa juzuk (bahagian = kepala, badan, tangan, kaki dll).

Kam Munfasil pada zat pula ialah berbilangnya jasad makhluk kepada beberapa unit yang sama (jasad Abu, Ali, Zaid lebih kurang serupa bentuknya, dari jenis yg sama iaitu manusia).

Kedua-dua kam ini mustahil bagi Allah Ta’ala.

Esa pada sifat:

1. Allah Ta’ala tidak mempunyai dua sifat atau lebih daripada jenis sifat yang sama contohnya 2 qudrat atau 3 qudrat. (menafikan Kam Muttasil pada sifat Allah Ta’ala).

2. Makhluk tidak ada sifat yang serupa seperti sifat qudrat Allah Ta’ala. Makhluk ada qudrat tetapi terbatas, tidak memberi manfaat atau mudharat dan tidak memberi kesan. (menafikan Kam Munfasil pada sifat Allah Ta’ala).

Esa pada Af’al:

1. Allah Ta’ala tiada sekutu (rakan kongsi) dalam menjadikan mana-mana perbuatanNya. Makhluk tidak masuk campurtangan dalam urusan perbuatan Allah Ta’ala. (menafikan Kam Munfasil pada Af’al Allah Ta’ala).

2. Segala yang terjadi adalah perbuatan Allah Ta’ala. Bukan disebabkan oleh perbuatan makhluk contohnya api tidak memberi kesan bakar atau panas. Yang memberi kesan atau bekas hanyalah Allah Ta'ala (menafikan Kam Munfasil pada Af’al Allah Ta’ala).

Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya :
“Fikirlah kamu tentang segala kejadian dan janganlah kamu fikirkan tentang Tuhan Yang Maha Pencipta yang menjadikan sekelian makhluk kerana sesungguhnya Dia tidak dapat diliputi (digambarkan) oleh fikiran kamu”.

Apa sahaja persamaan antara Tuhan dan makhluk perlulah dinafikan kerana kesempurnaan pada makhluk adalah kekurangan jika ia ada pada pihak Tuhan. Contoh, jika ada 2 qudrat (kuasa) yg terhebat, mustahil keduanya sama hebat, maka ia akan mengurangkan kuasa salah satu darinya. jika ada kuasa yg sama dari tuhan A dan tuhan B, ini bermakna kuasa yg ada pada salah satu adalah lebih lemah berbanding yg lain. Atau jika kuasa tuhan A lebih kuat, maka kuasa tuhan B menjadi ancaman bagi kekuasaan A, kerana ia hampir sama hebat.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

QIYAMUHU TA'ALA BINAFSIHI

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Ertinya

surah al ikhlas

1. Allah Ta’ala berdiri dengan sendiriNya atau

2. Allah Ta’ala tidak berkehendak (tidak perlukan) kepada zat lain untuk menempatkan diriNya padanya sepertimana segala aradh (sifat) atau

3. Allah Ta’ala tidak berkehendakkan (tidak perlukan) kepada yang menjadikanNya bahkan Dia yang menjadikan segala sesuatu.

Dia tidak berhajat (tidak perlu) kepada zat dan tidak berhajat kepada pembuat yang menjadikanNya.

Dia tidak berhajat (tidak perlu) kepada zat maksudnya Dia sendiri itu zat, bukan sifat kerana sifat itu ada dengan adanya zat dan tidak boleh berdiri dengan sendiri samada sifat yang qadim atau sifat yang baharu.

Dia tidak berhajat kepada pembuat yang menjadikanNya maksudnya Dia itu pasti qadim, bukan baru kerana yang berhajat kepada pembuat itu ialah segala kejadian yang baru.

Tuhan tidak perlukan bantuan utk terus hidup, berkuasa.

Lawan sifat ini ialah Tuhan berkehendak kepada zat atau kepada yang menjadikanNya.

Pengajaran dari surah Al-Ikhlas di atas:

Ayat 1: Menafikan dakwaan tuhan itu banyak dan berbilang-bilang

kerana Ahad ialah Esa pada ZatNya, sifatNya dan af’alNya (perbuatanNya).

Ayat 2: Menafikan kekurangan, sedikit dan tidak umum liputan kuasaNya.

Ayat 3: Menafikan illat (sebab) bagi kewujudan selainNya.

Menafikan ma’lul (penyebab) kewujudan Allah kerana selainNya.

Ayat 4: Menafikan syabih (keserupaan) dan nazhir (tandingan) bagi Tuhan.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH beerti Allah Ta'ala tidak sama dengan segala kejadian yang baru atau dengan segala makhlukNya. Kelainan Allah Ta'ala daripada sesuatu kejadian yg baru.

Kelainan dari segi:
1. ZAT. iaitu tiada zat yg serupa seperti zat Allah Ta'ala. kerana Allah Ta'ala bukan dari jenis cahaya (nur) dan bukan juga jenis gelap (zulmah), bukan dari jenis langit atau bumi atau apa yg ada diantara keduanya. Zat Tuhan juga tidak perlukan ruang, tempat untuk wujud.

2. SIFAT. Tiada sifat yg serupa dengan sifat Allah Ta'ala kerana semua sifat Tuhan itu qadim (telah sedia ada sejak azali) dan tidak bergantung kepada sesuatu.

3. PERBUATAN. tiada perbuatan yg serupa dengan perbuatan Tuhan. Makhluk nak sesuatu kena usaha contohnya suap makanan untuk makan & kenyang. sedangkan perbuatan Tuhan hanyalah dengan sekali firmanNya setiap sesuatu pasti akan jadi.

Ulama kata:
1. Setiap apa yg terbayang kepada kita ianya adalah kejadian baru, dan kita hendaklah iktikadkannay berlainan dari Allah Ta'ala.

2. Zat Allah Ta'ala berlainan daripada makhluk dalam segala sesuatu.

Jika kita nampak lembaga berasap-asap, ia bukanlah Tuhan tetapi ia adalah asap. Patung berhala juga adalah makhluk kerana kita dapat lihat dengan mata kasar kita.

Oleh itu mustahil Tuhan sama seperti makhluk (jirim/ jisim) yg mempunyai 4 perkara:
1. Baru
2. Bersusun.
3. Bertempat
4. Menerima 'Aradh (sifat bau, warna dan rasa)

Golongan wahabi kata Tuhan turun ke bumi dari langit. ini silap besar. Tuhan tidak memerlukan tempat kerana tempat adalah sebahagian daripada alam. Alam adalah makhluk yg baharu. Jika Tuhan perlukan tempat, maka Tuhan perlukan makhluk utk wujud. Ini mustahil.

Point penting dalam perbahasan sifat ini ialah menafikan penyamaan antara Tuhan dengan makhluk.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

allah bersifat baqa'(kekal)

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.
baqa' beerti kekal. Allah Ta'ala Maha Kekal kewujudanNya. Dia tidak akan binasa selama-lamanya. Kewujudan Tuhan tidak akan berakhir, mustahil ada kesudahan dan pengakhiran kewujudanNya.

Sedangkan makhluk ada akhiran. Setiap yg hidup (dikalangan makhluk) pasti akan merasai mati (hilang kuasa, hancur jasad, tidak berdaya dialam akhirat).Walaubagaimanapun, ada 8 perkara yg akan kekal tiada akhir iaitu:
1. Arays (Istana Tuhan)
2. Kursi (Singgahsana Tuhan)
3. Neraka (Api yg menyala)
4. Syurga (Taman yg indah)
5. Ajbu zanbi (benih anak Adam)
6. Roh
7. Luh Mahfuz (papan tulis di langit)
8. Qalam (pena di langit)
Lapan perkara ini ada permulaan tetapi tiada kesudahan berdasarkan dalil dari Quran dan Hadith.

Nota: KITA SUKA MENGINGATI HARI KELAHIRAN SENDIRI TETAPI KENAPA KITA LUPA PADA HARI KEMATIAN?

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

allah bersifat qidam

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Qidam ertinya sedia ada iaitu kewujudan Allah Ta'ala tidak didahului oleh tiada. Memang Tuhan telah sedia ada sejak azali (masa lalu yg tidak ada awal). Kewujudan Tuhan juga tidak disebabkan oleh sesuatu sebab.

Berbanding makhluk yg ada permulaan, iaitu permulaan kewujudannya seperti permulaan manusia dari setitis air mani yg hina (keluar dari lubang najis air kencing). Kewujudan manusia juga disebabkan hasil perkongsian hidup ibubapa mereka.

sifat Qadim menafikan DAUR DAN TASALSUL

DAUR: putaran kejadian. contoh A jadikan B. B jadikan C. C jadikan A. Ia seperti proses kejadian pokok yg terhasil dari benih kemudian jadi pokok, kemudian jadi buah yg ada biji benih didalamnya.

TASALSUL: rantaian kejadian. contoh A dijadikan oleh Z. Z dijadikan oleh Y. Y dijadikan oleh X seterusnya hingga tiada kesudahan permulaan.

DAUR adalah mustahil bagi Tuhan kerana ia membayangkan kejadian yg saling memerlukan. Ini mustahil bagi Tuhan Yg Maha Kuasa dan Maha Berdiri Sendiri.

TASALSUL adalah mustahil bagi Tuhan kerana ia membayangkan kejadian yg tidak tahu pokok pangkal / asal usul. Ini mustahil bagi Tuhan Yg Maha Esa yg tidak ada sesuatupun yg sebanding denganNya.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

allah wujud

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Allah Ta'ala bersifat wujud. Iaitu ADA dan TETAP ADA. Wujud yang hakiki. benar-benar wujud yang tidak tergambar akan ketiadaanNya. Wujud dengan Zat tanpa jasad, anggota dan jisim. Tanpa arah dan tempat. Wujud sejak azali iaitu tanpa permulaan. Wujud yang kekal tanpa akhiran.

Manakala makhluk ialah selain Allah. makhluk wujud bukan hakiki. wujud majazi iaitu sementara, kejap ada-kejap tiada. Wujud seperti ilusi, fatamorgana dan bayang-bayang yang boleh lenyap, hancur, fana' pada bila-bila masa. Tidak kekal kewuudannya.

Ia wujud seperti bayang-bayang pokok di permukaan sungai. ia tidak dapat halang sampan yang lalu disepanjang sungai. Seperti bayang-bayang pokok yg panjang tetapi kabur pada waktu pagi, pendek ditengahari, panjang & jelas pada petang tetapi hilang pada waktu malam.

Pengajaran: Kita sebenarnya tiada. Hanya AllahTa'ala sahaja yg ADA. Kewujudan kita hanya bergantung pada pinjaman nyawa, jasad dan kuasa yg terhad dan sementara. SEDARLAH!!! Tidak ada apa yg boleh kita banggakan.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.