11.16.2009

basar

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Tuhan Maha Melihat segala apa yang ada di langit dan di bumi. Penglihatan Tuhan tanpa menggunakan alat melihat seperti mata atau lensa kamera. Dia Maha melihat apa yang jauh di angkasaraya atau yang dekat di muka bumi. Dia tetap dapat melihat anak semut yang berzikir di atas batu hitam dimalam yang gelap-gelita.

Penglihatan Tuhan tidak terbatas dengan masa, tempat, ruang, sifat, fizikal sesuatu makhluk. Malah Tuhan mampu memperlihatkan kembali apa yang berlaku pada zaman dahulu kepada hambaNya dengan mudah sepertimana Tuhan akan tayangkan semula apa yang kita lakukan di dunia ini di padang Mahsyar nanti.

Kasyaf (pandang tembus/terbuka hijab) adalah anugerah khas Tuhan kepada kekasihNya. Melalui kasyaf, Rasulullah s.a.w. dapat melihat keadaan manusia dizaman Nabi Adam a.s. diakhir zaman, di dalam kubur, di padang mahsyar, syurga, neraka. Hal-hal ghaib seperti jin, malaikat, syaitan, arasy, kursi dll semuanya merupakan jisim halus yang dapat dilihat jika ada “kasyaf”.

Setelah manusia kafir mendapat tahu rahsia ini, mereka pun mula membuat filem tentang “the six sense”, “time machine”, “kereta masa – back to the future” atau “laci mesin masa doraemon” dan yang latest “perjalanan minda - The matrix”.

Walaupun kekasih Allah dapat melihat peristiwa zaman dahulu atau akan datang, mereka tidak pula hendak mengubahnya melainkan mereka semakin tenggelam dalam menghayati kebesaran Tuhan yang menyusun segala-galanya.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment